• Bekijk ons lesrooster
  • Openingstijden

    OpeningstijdenX

    MAANDAG07.45 tot 22.00 uur

    DINSDAG07.45 tot 22.00 uur

    WOENSDAG07.45 tot 22.00 uur

    DONDERDAG07.45 tot 22.00 uur

    VRIJDAG07.45 tot 21.00 uur

    ZATERDAG08.00 tot 13.00 uur

    ZONDAG08.00 tot 13.00 uur

  • 026 370 0243
  • Contact

OUR CLASSES

Perfect Pilates

Do it for the body you've always wanted!

Perfect pilates is geschikt voor iedereen (jong en oud) die op zijn eigen niveau op verantwoorde wijze wil werken aan een sterkere rug, plattere buik en strakke benen en billen. We trainen op het ontwikkelen van kracht en lenigheid en balans.

Kort overzicht

  • Lesinhoud: rompstabiliteit (basis), houding, lenigheid, kracht.
  • Lesopbouw: warming up > spierverstevigende oefeningen voor het hele lichaam gericht op rompspieren > cooldown (2 maandelijks programma). Deze les is effectief, veilig, intensief en geschikt voor iedereen! Corestability, body & mind, spieroefeningen, lenigheid en evenwicht zijn de sleutelwoorden. Het is een eenvoudige, maar toch intensieve en doeltreffende training voor elke leeftijd!
  • Intensiteitniveau: laag/gemiddeld.

Lestijden en instructeur

De Pilateslessen worden momenteel grotendeels buiten gegeven.

Maandag 9:00 – 9:45 uur / Sylvia Boxma
Maandag 18:45-19:45 – 20:00-21:00 INDOOR/ Kelsey Kehren
Woensdag 9:00-09:45 – 10:00-10:45 / Sylvia Boxma
Woensdag 19:00 – 20:00 uur INDOOR / Sylvia Boxma
Donderdag 10:00 – 10:45 uur / Petra Aydinova
Vrijdag 10:00-10:45 – 11:00-11:45 uur / San Tromp
Zaterdag 10:00-10:45 uur – 11:00-12:00 uur INDOOR/ San Tromp

Deze les kan online gereserveerd worden via ons online Virtuagym platform of app.

Gratis proberen?

Wilt u Pilates een keer gratis proberen? Claim dan nu een gratis proefweek.

Gratis proefweek Physique

Pilates: een oude methode herontdekt en geperfectioneerd

Beroemdheden als Madonna, Jodi Foster, Dustin Hoffman en Tiger Woods hebben het jaren geleden al ontdekt: Pilates, de eenvoudige oefenmethode voor een strak gestroomlijnd lichaam en meer kracht, lenigheid en balans.

Met Perfect Pilates is al dit moois ook voor gewone stervelingen binnen handbereik. Perfect Pilates is de bijna honderd jaar oude methode van Joseph Pilates, maar dan geperfectioneerd op basis van actuele wetenschappelijke inzichten en toegankelijk gemaakt voor iedereen. Dat merkt u  vooral aan de billen, buik en benen die strakker worden, aan de rug die sterker wordt, en aan uw houding die snel zal verbeteren. Alleen daardoor al voelt u u stukken beter — en zult u dat ook uitstralen. Met Perfect Pilates werkt u  aan een sterker, leniger en strakker lichaam, met als bonus meer zelfvertrouwen.

Achtergrond

1. Oorsprong

Pilates is een trainingsmethode uit de eerste wereld oorlog. De training is gericht op individuele instructie en werd na de eerste wereld oorlog in de VS vooral toegepast bij professionele dansers. Ook vandaag de dag wordt de methode in de VS gegeven op speciale Pilates Studio’s door speciaal opgeleidde en gespecialiseerde dansdocenten. De sterren die succesvol getraind worden met Pilates krijgen individuele trainingen. De originele methode is dus minder geschikt voor de fitnesscentra die werken met minder goed getrainde sporters en met grote groepen. Om de methode toepasbaar te maken voor de fitnesscentra zullen een aantal elementen aangepast en gewijzigd moeten worden.
De methode die wij bij Physique combineert de sterke onderdelen uit de oude Pilatesmethode zijn gecombineerd met hedendaagse fitness elementen en moderne fysiotherapie. Hierdoor is de methode effectiever en veiliger.

Joseph Pilates

De grondlegger van de methode, Joseph Pilates, werd in 1896 geboren in Duitsland. Voor de eerste wereld oorlog was hij werkzaam in Engeland als sportleraar en bokstrainer van het Britse politiekorps. Toen de oorlog uitbrak kwam hij net als alle andere allochtonen in een kamp terecht. Daar begon hij met oefeningen voor zijn medekampgenoten. Naast diverse grondoefeningen deed hij ook oefeningen met behulp van de veren van de bedden. Niet alleen de gezonde mensen maar ook de mensen die ziek waren trainde hij met zijn zelf ontwikkelde methode. De artsen merkten op dat de mensen uit zijn kamp fitter waren dan uit de andere kampen en dat de zieken sneller herstelden door de oefeningen. Na de oorlog ging hij terug naar Duitsland maar besloot al snel om naar de Verenigde Staten te emigreren. Samen met zijn vrouw begon hij in 1926 in New York zijn eigen sportstudio waar hij zijn trainingsmethode doceerde en verder ontwikkelde. De methode werd al snel ontdekt door de professionele dansers. Vooral de combinatie van lenigheid, stabiliteit en spierbeheersing trok hen aan. Martha Graham, grondlegger van de moderne dans, was een van zijn trouwe aanhangers. In de methode zijn de invloeden vanuit de dans duidelijk herkenbaar. Vooral de principes van combinatie van een vlakke rug en uitgedraaide heupen zijn daar voorbeelden van.
In 1945 verscheen zijn boek “Return to life” waarin hij zijn methode beschreef. Zijn leerling Romana Kryzanouwska heeft vervolgens zijn werk voort gezet en de methode verder ontwikkeld. In de laatste decennia is de methode gecombineerd met Yoga technieken. Vooral de combinatie van oefeningen met de persademhaling vanuit de yoga is daar een duidelijk voorbeeld van.

2. De basisprincipes

Pilates is een training voor het hele lichaam of zoals dat mooi heet: voor Body & mind. Geen futuristische computer gestuurde fitnessapparatuur maar gewoon oefeningen op een matje. Deze trainingsmethode uit het begin van de vorige eeuw is de afgelopen 10 jaar in de VS uitgegroeid tot een enorme hype. En nu is ook Nederland aangestoken. De vraag reist natuurlijk meteen: wat heeft deze trainingsmethode het fitnesscentrum te bieden. Is het niet al weer dezelfde oefeningen in een nieuw jasje? Het antwoord is nee. U zult zien en ervaren dat Pilates een nieuwe trainingsvorm is. Het is als het ware ‘back to basic’: terug naar alle natuurlijke bewegingsvormen, terug naar de natuurlijke spierketens. De kracht zit ‘m vooral in de eenvoud en combinaties van de bewegingen. Zowel kracht, lenigheid als stabiliteit komen aan bod. Pilates is zoals de grondlegger het noemde: “de kunst van de spierbeheersing”.

De 5 basisprincipes van Pilates zijn:

1 Concentratie

Alle bewegingen die u uitvoert moeten ‘geconcentreerd’ plaats vinden. Dat wil zeggen met de volledige aandacht bij elk spiertje dat u aanspant. Ga steeds in gedachte naar die spier of spieren. Probeer duidelijk te voelen waar de spieren zitten en hoe deze aanspannen. Dat verbetert de kwaliteit van de contractie en nauwkeurigheid van de uitvoering. Hierdoor zal de training intensiever en effectiever worden. Dit geeft ook een positieve ‘mentale tuning’. Doordat u met uw volledige aandacht bij de oefening bent, vergeet u alle andere dingen.

2 Beheersing

Alle bewegingen moeten beheerst uitgevoerd worden. Dus geen slordige slappe bewegingen. De nauwkeurigheid van de beweging is sterk bepalend voor het effect. U moet de juiste spieren in de juiste combinatie aan spannen. Een slordig uitgevoerde beweging is blessure gevoeliger dan een beheerst uitgevoerde beweging.

3 Centrum

De stabiliteit en stevigheid van uw lijf word niet op de eerste plaats bepaald door de kracht van de armen en benen maar van uw centrum. Uw centrum of ‘core’ is het gebied rond de onderrug en onderbuik. Het spiercorset van uw centrum wordt gevormd door de spieren van de onderrug, onderbuik, bekkenbodem en middenrif. Voordat u bewegingen van de armen of benen uitvoert moet u altijd eerst uw centrum stabiliseren en een powerhouse creëren.

4 Nauwkeurigheid

Elke beweging bij Pilates heeft een bepaald doel: bepaalde spierketens activeren in een bepaalde richting met een bepaalde hoeveelheid spanning. Elke beweging heeft een duidelijk beginpunt en eindpunt. De bewegingen moeten nauwkeurig uitgevoerd worden om doel te bereiken. Probeer ook duidelijk de bewegingen af te remmen en vast te houden in de eindstand.

5 Ademhaling

Adem is een teken van leven. Zonder een optimale ademhaling kan men moeilijk functioneren. Om de training vol te kunnen houden heeft u voldoende zuurstof nodig. De meeste mensen zijn geneigd hun ademhaling vast te zetten bij de oefeningen. Daarom zijn ademhalingsinstructies een belangrijk onderdeel van de Perfect Pilates oefeningen.

3. Verschillen oude en nieuwe methode

De lesopbouw:

In tegenstelling tot de originele oude methode werkt Perfect Pilates met een gestructureerde lesopbouw met een warming up en een cooling down. Hierdoor wordt het lichaam voorbereid op de oefeningen en neemt de kans op blessures af.

De rug:

De oude Pilates gaat uit van het afvlakken van de rug. Onderzoek geeft aan dat dit juist de oorzaak is van veel rugklachten. Perfect Pilates gaat uit van een ‘actief holle rug’. Om uw ‘Powerhouse’ te creëren, een stevige onderrug, moet u de diepe rugspieren inschakelen. Dat kan alleen wanneer u de onderrug bewust hol maakt. Dus ook de zogenaamde neutrale onderrug is onzin want het gaat hier om het actief inschakelen van de rugspieren.

De ademhaling:

De meeste Pilates lessen gaan uit van de persademhaling dus inademen wanneer u kracht zet. Deze ‘tegen natuurlijke ademhaling’ is een principe van uit de yoga en berust op andere principes. Namelijk dat energie die u inademt, “prana” geperst moet worden naar de organen. Het risicovolle hieraan is dat de terugstroom van bloed naar het hart afneemt en de belasting op hart –en bloedvaten hoog is. Perfect Pilates gaat uit van de natuurlijke ‘fysiologische’ ademhaling. Hierbij blaas u juist uit bij het kracht zetten waardoor de druk in de buik- borstholte kan ontladen. Tevens wordt er vaak gewerkt met het in- en uitademen door de neus. Maar het is efficiënter om door de neus in te ademen en door de mond uit te ademen. Door het inademen door de neus wordt de lucht gefilterd, verwarmd en bevochtigd. Door het uitademen door de mond ontstaat een lichte druk verhoging waardoor de luchtwegen zich wijder openen.
(*) Bron: Fysio Physics Opleidingen

Literatuur

Informeer ook naar het gelijknamige boek Perfect Pilates, door grondlegger Karl Noten.
Verkrijgbaar via internet en de boekhandel (ISBN 906 112 9621).

Over ons | Lesrooster | Klantenservice | FAQ | Vacatures | Voorwaarden | © 2016-2018 Copyrights - Physique Preventiecentrum BV