• Bekijk ons lesrooster
  • Openingstijden

    OpeningstijdenX

    MAANDAG07.45 tot 22.00 uur

    DINSDAG07.45 tot 22.00 uur

    WOENSDAG07.45 tot 22.00 uur

    DONDERDAG07.45 tot 22.00 uur

    VRIJDAG07.45 tot 21.00 uur

    ZATERDAG08.00 tot 13.00 uur

    ZONDAG08.00 tot 13.00 uur

  • 026 370 0243
  • Contact

ACTUEEL

Wat is het effect van Corona op jouw gezondheid?

Door admin | In Actueel | Op april 1, 2020

Effecten en omgang coronavirus op sport en gezondheidsgebied!

Thuis trainen nu heel Nederland aan huis geboden zit zonder sportschoolmogelijkheden. Dat klinkt als een onmogelijke opgave. We zijn immers gewend geraakt aan de sportfaciliteiten die we hebben dat het haast onmogelijk is om te denken dat wij zonder onze E-gym cirkel, barbells, dumbells, kabels, machines én niet te vergeten de verschillende groepslessen kunnen werken aan onze sportieve doelstellingen.

Misschien was je afgelopen weken aardig op weg om aan jouw lenigheid en mobiliteit te werken, had je een taai krachtschema ontvangen van één van de sportinstructeurs om je spiermassa te verbeteren of was je regelmatig bij Physique te vinden om je algehele gezondheid een boost te geven.

Waar je ook mee bezig was, juist deze faciliteiten hebben het de afgelopen periode veel makkelijker gemaakt om voor ieders doel een zo gepast mogelijke belasting te vinden. Echter, weet dat je ook juist in deze lastige periode kunt werken aan jouw eigen doelstellingen met progressie!

Deze blog heeft twee delen. In deel een wordt ingegaan op de effecten die het sluiten van de sportscholen op jouw spierkracht en spiermassa kunnen hebben. Daarnaast wordt besproken hoe je jouw progressie het beste kunt onderhouden. In deel twee wordt aandacht gegeven aan waar je deze periode qua lichaamsbeweging extra op moet letten en waarom je slaapkwaliteit (extra) van belang is!

DEEL 1: Spierkracht, spiermassa & progressie onderhouden.

Effecten op spierkracht & spiermassa

Meerdere studies laten zien dat beginners hun spierkracht na 3 weken zonder training behouden (Ogasawara et al., 2011). Mocht jij ‘bang’ zijn voor de moeite die jij afgelopen maanden hebt gestoken in jouw eigen fysieke gesteldheid, of het opbouwen van (lokale) spiermassa: Niet getreurd! Bovenstaande is uitgevoerd bij mensen die in de tussentijd géén enkele vorm van krachttraining uitvoerde. Laat staan wanneer je dus wel dagelijks/wekelijks een workout uitvoert met daarin een aantal squats, push-ups én andere spierversterkende oefeningen.

Bijna hetzelfde geldt voor de opgebouwde spiermassa: spierweefsel kan tot ongeveer 2-3 weken behouden worden bij beginners en gevorderden wanneer er niet getraind wordt (Hwang, 2017). Kortom: even niet trainen lijkt oke te zijn voor het lichaam. Regelmatig bewegen is nog beter!

Geboekte progressie onderhouden

Normaal gesproken zou je met één zware krachttraining per week de huidige spierkracht tot wel 8 – 12 weken kunnen vasthouden (Androulakis-korakis, Fisher, & Steel, 2020). Het American College of Sports Medicine (ACSM) beveelt 8 tot 12 herhalingen van een weerstandtraining aan voor elke grote spiergroep met een intensiteit van 40 tot 80% van een maximale herhaling (RM), afhankelijk van het trainingsniveau van de deelnemer (Garber et al., 2011). Echter, gezien het nu lastiger wordt om aan zware krachttraining te voldoen raden wij aan om (bijna) dagelijks een full body workout te doen. Aangezien je meerdere spiergroepen tegelijk belast ligt de hersteltijd hiervan vaak op maximaal 24h. Deze trainingen hoeven geen uur te duren, een korte workout (20-30 minuten) volstaat! Bekijk gerust onze trainingsvideo’s die geplaatst zijn op youtube en facebook. Heb jij meer materiaal ter beschikking? Laat het ons weten! Dan helpen wij graag bij het ontwikkelen van een sportschema op maat!

No Comments to "Wat is het effect van Corona op jouw gezondheid?"

Over ons | Lesrooster | Klantenservice | FAQ | Vacatures | Voorwaarden | © 2016-2018 Copyrights - Physique Preventiecentrum BV